Wat LEGO en Minecraft ons kunnen leren over BIM

March 13, 2019

Voor wie net begint met BIM kan het een flinke uitdaging lijken om ermee te leren werken. Er speelt veel mee, zoals de impact op processen, medewerkers en de kostenplanning. 

BIM (Building Information Modeling) is een intelligent proces dat gebruik maakt van 3D-modellen om gebouwen en infrastructuur efficiënter te plannen, ontwerpen, bouwen en beheren. Maar waar begin je - en hoe kun je de voordelen van BIM aan anderen uitleggen?  Gelukkig hebben een paar creatieve geesten in de bouw ontdekt hoe ze anderen kunnen leren werken met BIM, en dat doen ze spelenderwijs.

Hier volgen twee originele manieren om het BIM-proces en de voordelen ervan uit te leggen: 

LEGO

Bond Bryan Digital is een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde ontwerpstudio van architecten, digitale informatiedeskundigen, ontwerpers, technologen en adviseurs, die overal diensten aanbiedt, van vastgoedadvies tot BIM-implementatie. In de loop der jaren heeft het bureau ontdekt dat BIM-onderwijs veel gemakkelijker wordt als je een herkenbaar element toevoegt.

Rob Jackson, Associate Director van Bond Bryan Digital, beschrijft in zijn blog dat de ontwerpstudio onderscheid moet maken tussen klanten die slechts eenmaal in contact komen met het plannings- en bouwproces, en anderen die aan meerdere projecten tegelijk werken. Deze laatsten zien eerder het voordeel van het BIM-proces, aangezien problemen in eerdere projecten hadden kunnen worden opgelost door de invoering van BIM.

Bovendien heeft de studio slechts één kans om de voordelen van BIM aan eenmalige klanten te communiceren, terwijl zij "het beste resultaat eisen, ongeacht of de klant een of meer bouwprojecten heeft". Daarom was het voor de klanten uiterst belangrijk om de voordelen van BIM te begrijpen voordat het project van start ging. Voor klanten die slechts éénmaal in contact komen met de bouw, besloot het bedrijf om BIM uit te leggen op een manier die voor iedereen gemakkelijk te begrijpen was - met behulp van LEGO.

Het gehele BIM-proces wordt stap voor stap uitgelegd in een serie (met meer dan 30 delen) zonder te diep de techniek in te gaan. In het begin toont Jackson de voordelen van 3D-modellen aan de hand van het voorbeeld van Villa Savoye, een replica van de modernistische villa bij Parijs.

 

Een 3D model gemaakt van de LEGO set; bron: BIM Blog, Bond Bryan Digital

Jackson gebruikte een authoring tool om dit model te maken, hoewel een vergelijkbaar resultaat kan worden bereikt met Autodesk Revit of Tekla Structures.

BIM begint ruim voor het model, maar door dit eerst te laten zien, begrijpen klanten direct het voordeel. In deel 02 van de serie ziet men meerdere weergaven van het gebouw en "traditionele" informatie, waaronder plattegronden, doorsnedes en hoogtes op tekeningen. Dit deel is bedoeld om te leren hoe weergaven kunnen worden gemaakt met behulp van alleen het 3D-model. Het volgende deel schetst visualisatie en animatie, en laat zien hoe het model kan worden weergegeven als karton, in nachtzicht, in kleur, en als een schets (om er een paar te noemen). Door de verschillende weergaven te tonen, wordt de LEGO set die ooit een stuk speelgoed was, nu een waardevol, leerzaam model.

Jackson laat vervolgens zien hoe hij het model heeft gemaakt door alle objecten in de set te gebruiken. De objecten zijn in dit geval de plastic bouwstenen.

Voorbeeld van een LEGO-blok in Library; Source: BIM Blog, Bond Bryan Digital

 

Daarna beschrijft Jackson de termen Level of Detail (LOD) en Model Progress Specification aan de hand van het 3D LEGO model, samen met het belang van Open BIM. U kunt elk deel van de serie lezen in de Bond Bryan Digital blog.

Er valt veel te leren rondom BIM, maar het gebruik van populair speelgoed kan een handige manier zijn om klanten en studenten iets over BIM uit te leggen.

Minecraft

Een andere manier om studenten en volwassenen over BIM leren, maar dan in een virtuele en open omgeving, is Minecraft. 

Minecraft is een videospel dat een virtueel land weergeeft waar gebruikers hun eigen werelden en ervaringen kunnen creëren met behulp van bouwstenen, middelen en creativiteit. Er zijn weinig regels, en gamers zijn vrij om alles te bouwen en op hun eigen manier te verkennen. Door deze flexibiliteit is het populair geworden bij zowel kinderen als volwassenen.

Hoewel de flexibiliteit van het spel zich niet goed leent voor realistische bouwprocessen, heeft één groep hier verandering in gebracht: BeIMCraft.

BeIMCraft combineert BIM met Minecraft voor onderwijs in de bouw, en het verandert de manier waarop kinderen (en volwassenen) de eens zo onbekende wereld van architectuur en techniek benaderen. Timothy Hegarty was de pionier van het idee omdat hij wist dat het spel de mogelijkheid had om Revit en IFC modellen te importeren. Hij dacht dat het een mooie manier zou zijn om studenten en jonge kinderen te enthousiasmeren, zodat zij op een dag hun carrière in de techniek zouden voortzetten.

 

Voorbeeld van een wolkenkrabber in Minecraft

 

BeIMCraft is in wezen een aangepaste versie van Minecraft en staat voor Built Environment Information Modelling Craft. Volgens de BeIMCraft-site is het doel van het spel om "de interdisciplinaire aard van en de behoefte aan samenwerking in de bouw te weerspiegelen". Hierbij worden leerlingen uitgedaagd om bij het creëren van hun 3D-wereld rekening te houden met planningsproblemen, gezondheids- en veiligheidsrisico's, structurele aspecten, duurzaamheid en kosten". Ter illustratie: het spel vereist dat studenten eerst funderingen plaatsen bij het creëren van hun gebouw, en er zijn zelfs grenzen aan de hoogte van het gebouw om van meet af aan stabiliteitsproblemen te voorkomen.

Het doel van het spel is om een link te leggen met het BIM-proces door het specificeren van samenwerkingseisen, zoals gebruikelijk is voor een interdisciplinair planningsteam. Op deze manier kunnen complexe constructies en een aantal opties optimaal worden ontworpen in het spel. Docenten kunnen ontwerpdocumentatie en een specifiek budget aan hun studenten verstrekken om het project als een team aan te pakken.

Verdere voordelen van het gebruik van Minecraft bij het leren van BIM:

  • Mogelijkheid om samen te werken in gemeenschappelijke data-omgevingen (CDE)
  • Inzicht in werken en ontwerpen in 3D-omgevingen
  • Schatting van de kostenverdeling voor een bouwproject
  • Inzicht in tijdsmanagement en deadlines
  • Inzicht in de specifieke beperkingen van de locatie
  • Bewustwording voor duurzaam bouwen

 

Van 3D naar Mixed Reality

Bij het leren van nieuwe stof wordt het gebruik van games steeds gebruikelijker. De volgende stap is het leren met behulp van VR (Virtual Reality), AR (Augmented Reality) en MR (Mixed Reality), hetzij in het spel, hetzij via een visualisatie geprojecteerd in een omgeving. Dankzij het toenemende gebruik van VR, AR en MR, worden spelenderwijs leren en virtuele ervaringen in de toekomst gemakkelijker en toegankelijker.

Voorbeeld van een holografisch 3D BIM-model van Trimble Connect gevisualiseerd op locatie met behulp van Microsoft HoloLens.

 

Met de onvermijdelijke technologische vooruitgang van de bouwsector, zal het leren en het gebruik van BIM binnenkort essentieel worden. Werken uw ontwerpers nog steeds met 2D-tekeningen? Dan is het nu tijd om te gaan kijken naar 3D - en verder. 

 

Bent u begonnen met BIM of gaat u er binnenkort mee aan de slag? Download dan het BIM-begrippenboek

 

 

Vorig artikel
Scan to BIM: Best Practices
Scan to BIM: Best Practices

Van laserscanner naar point cloud. Hier vindt u alles wat u moet weten over het Scan to BIM-proces.

Volgend artikel
Waarom installateurs de lead moeten nemen met BIM
Waarom installateurs de lead moeten nemen met BIM

Met minder mensen meer werk verzetten en minder faalkosten in de bouw; het kan! Ruud Kats, sales director b...


Bouw kennis op met Constructible

MELD U AAN!