5 Dingen die u moet weten over BIM content

November 27, 2018


Veel fabrikanten vragen zich af: waarom is het zo tijdrovend en complex om hoogwaardige BIM content te maken? En waarom lijkt de content na het maken ervan direct verouderd te zijn? Zou het niet het makkelijkst zijn als iedereen gewoon content creëert en op één plek opslaat? Een plek in de cloud bijvoorbeeld?

 

Waarom de cloud niet het (volledige) antwoord is

Toegegeven, het klinkt mooi: één plek hebben waar alle gegevens worden bewaard en opgevraagd kunnen worden. Maar het belangrijkste BIM-doel van een fabrikant is het leveren van nauwkeurige en kwalitatief hoogstaande content, die direct beschikbaar is voor gebruik door engineers en ontwerpers wereldwijd. En daarvoor is het niet voldoende om de content simpelweg in de cloud op te slaan. Dit is waarom:

1. Content kan veranderen

Content is vatbaar voor verandering. Dus zodra content is gecreëerd, moet iemand ervoor zorgen dat deze up-to-date blijft. Wie zorgt ervoor dat de content het product van de fabrikant blijft representeren? Een derde partij? Of de fabrikant zelf? 

Eén plaats waar alle content wordt opgeslagen, die door een derde partij wordt beheerd, vergroot de kans dat de content up-to-date blijft. Simpelweg omdat er (externe) specialisten zijn die zich inzetten om de content relevant te houden. Maar ook al vergroot dit de kans dat de content up-to-date blijft, het is niet de complete oplossing.

 

2. De fabrikant weet de waarheid

Content moet altijd afkomstig zijn uit de database van de fabrikant; de ware bron van content. Met steeds meer geavanceerde (en vertrouwelijke) informatie die BIM-objecten verrijken, kunt u niet blindelings vertrouwen op een platform van een derde partij. Er moet altijd een link (of op zijn minst een regelmatige controle) zijn tussen de content en de database van de fabrikant. Dit is de ware bron waar de content is gemaakt of op zijn minst is geautoriseerd, met de meest recente artikel informatie en updates.

 

3. Content is altijd een representatie

Zoals de term "representatie" aangeeft, ligt BIM-content slechts zo dicht bij het werkelijke product als nodig is. BIM-content kan en mag van nature geen 100% kopie zijn. Het zou de modellen alleen maar onnodig zwaar en complex maken. Of zelfs onmogelijk te hanteren bij grootschalige projecten. Daarom moeten fabrikanten weten welke informatie MEP engineers nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Dit brengt ons bij het volgende punt:

 

4. Gespecialiseerde kennis is vereist

Zelfs databases van fabrikanten kunnen niet altijd up-to-date zijn. Waarom? Vanwege nieuwe productlijnen en updates in bestaande productlijnen. Laat staan het feit dat er geen BIM representaties zijn op het moment dat een nieuw product wordt toegevoegd aan de database van de fabrikant. Het kost immers wat tijd om een BIM-model te ontwikkelen voor een nieuw product. Daarom hebben fabrikanten de hulp nodig van specialisten die weten hoe ze content moeten bouwen: klein van formaat, gemakkelijk te gebruiken door de engineer, in overeenstemming met belangrijke internationale normen en toch een waarheidsgetrouwe weergave van de eigenlijke producten. Iets wat fabrikanten zelf kunnen proberen te bouwen, maar niet altijd tot het best mogelijke resultaat leidt. Iets goed doen, kost tijd.

 

De content creatie workflow die onze MEPcontent specialisten gebruiken om content te creëren voor fabrikanten.

 

5. Fabrikanten hebben feedback nodig

Hoe weten fabrikanten of de gemaakte content doet wat modelleurs nodig hebben? Ze hebben solide en betrouwbare feedback nodig van mensen die de BIM-content daadwerkelijk gebruiken in hun project. Hiervoor moeten fabrikanten een community van MEP engineers en ontwerpers bereiken die gebruik maken van hoogwaardige BIM content. Zodat gebruikers met ze in contact kunnen komen voor wat ze echt nodig hebben. Een content platform zoals MEPcontent brengt fabrikanten en engineers bij elkaar. Als een gebruiker verouderde content ziet of content mist, kan hij via de community contact opnemen met de fabrikant over het belang van de content. Op deze manier kunnen gebruikers de juiste content op het platform krijgen, terwijl hun feedback fabrikanten helpt om extra verkoop te stimuleren en nieuwe markten te betreden.

 

 De juiste balans vinden

Fabrikanten moeten accurate en kwalitatief hoogwaardige content leveren, die direct beschikbaar is op een content platform voor engineers en ontwerpers wereldwijd. Content die gemakkelijk te downloaden en te gebruiken is in projecten. Content die engineers helpt bij het uitvoeren van hun dagelijkse werk en het leveren van resultaten. Het bouwen van uw eigen content als fabrikant en het opslaan ervan op een enkele plaats klinkt misschien als een oplossing, maar eigenlijk maakt dit het probleem alleen iets kleiner, in plaats van het daadwerkelijk op te lossen.

Dus, waar moeten fabrikanten rekening mee houden bij het creëren en distribueren van content? Ze moeten een systeem opzetten om:

  • De kwaliteit van de content waarborgen door samen te werken met specialisten
  • Op de hoogte te blijven van content ontwikkelingen door lid te worden van de community
  • De content up-to-date te houden

Fabrikanten moeten goed nadenken over waar en hoe content wordt gecreëerd en gedeeld. Ze moeten een balans vinden tussen risico’s wat betreft afhankelijkheid en versiebeheer. Er moeten processen voor reflectie en het up-to-date houden van content worden ontwikkeld. Specialisten zoals de MEPcontent factory bieden diensten aan die helpen bij deze processen. Zodat zowel fabrikanten als MEP engineers de vruchten plukken van de inspanningen voor het creëren van BIM content. Laten we het de moeite waard maken.

Vorig artikel
Wat is constructible content?
Wat is constructible content?

Content is essentieel in BIM-projecten. Content in BIM (Building Information Modeling), bestaat uit een 3D-...

Volgend artikel
De impact van LOD op BIM-modellen
De impact van LOD op BIM-modellen

Het gewenste LOD lijkt misschien op een simpel getal, maar de interpretatie ervan heeft veel invloed op de ...


Bouw kennis op met Constructible

MELD U AAN!